۱۶۴ بازدید

برگزاری کلاسهای مراکز علمی کاربردی استان قم از شنبه ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان قم به نقل از ایسنا/قم رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم با اشاره به اینکه آموزش غیرحضوری معایب و مزایای مختلفی داشته است، تصریح کرد: اجرای آموزش‌ها به صورت همه‌گیر در همه زمان‌ها و برای همه افراد از مزایای آموزش مجازی است اما امکان برگزاری این نوع آموزش برای همه رشته‌ها وجود ندارد.
دکتر محمدحسن نادری، رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های دانشگاه علمی و کاربردی و نیاز بازار کار، در مقطع کاردانی حرفه‌ای رشته تربیت مربی مهدکودک و در مقطع کارشناسی حرفه‌ای مددکاری اجتماعی – مراکز اورژانس اجتماعی، مددکاری روانی- اجتماعی در بحران (سوانح طبیعی)، پدافند غیرعامل (خاص سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی)، آسیب‌شناسی اجتماعی – پیشگیری از اعتیاد و مدیریت دفتری به مجموع رشته‌های دانشگاه علمی و کاربردی اضافه شده است.
وی در رابطه با چگونگی نیازسنجی جامعه برای تأسیس رشته‌های جدید در دانشگاه علمی و کاربردی اظهار کرد: دانشگاه علمی و کاربردی مجوز اجرا دوره‌ها را به بخش‌های عامل می‌دهد (بخش‌هایی که در یک کسب ‌وکار به صورت عملی فعالیت دارند) زیرا دستگاهی که دوره‌ها را برگزار می‌کند باید نسبت به نیاز جامعه و بازار کار آگاه باشد.
وی بابیان اینکه عمده نیازسنجی رشته‌ها از سوی دستگاه درخواست کنند دوره، انجام می‌شود، تصریح کرد: دانشگاه و یا مجموعه‌ای واحد وجود ندارد که به همه نیازهای امروز اشراف داشته باشد و دستگاه‌های مختلف اطلاعات مختلفی دارند به همین خاطر رشته‌هایی به مراکز داده می‌شود که در حوزه تخصصی و فعالیت ‌شان باشد.
نادری با اشاره به اینکه ایجاد مهارت با ایجاد فرصت شغلی متفاوت است، افزود: اگر افراد توانمند باشند و مهارت اجرای یک فعالیت شغلی را داشته باشند در رقابت برای احراز یک شغل و بروز توانایی‌ها و توانمندی‌هایشان در فضای کسب‌ و کار موفق‌تر عمل می‌کنند.
وی بابیان اینکه دانشگاه وظیفه ایجاد فرصت‌های شغلی در جامعه را ندارد، اظهار کرد: وظیفه دانشگاه، توانمندسازی افراد است و اگر دانشگاه به خوبی آموزش بدهد فردی که از دانشگاه خارج می‌شود در فرصت‌های شغلی که در جامعه وجود دارد موفق عمل می‌کند و یا حتی می‌تواند کسب‌ و کار جدیدی ایجاد کند.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم بیان کرد: برخی از آموزش‌های دانشگاه علمی و کاربردی برای اینکه دانشجویان مهارت‌های عمومی برای حضور در کسب کار را به دست بیاورند، تدوین می‌شود.
وی افزود: ممکن است دانشجویان در رشته‌های مختلف تحصیل کرده باشند اما برای حضور در جامعه و اجرای مهارت‌ها در جامعه، نیاز به مهارت‌های مشترکی دارند.
وی اظهار کرد: سعی می‌شود با برگزاری مسابقات مختلف در حوزه کسب ‌وکار و … دانشجویان وارد فضای رقابتی شوند تا برای حضور موفق در فضای کسب کار آماده شوند.
نادری بیان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه علمی و کاربردی در استان‌ها پراکنده است و هر دانشگاه های استان ها به صورت مستقل نیستند آماری از اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی و کاربردی استان قم وجود ندارد اما میانگین کشوری دانشگاه علمی و کاربردی از میانگین کشوری بالاتر است.
وی با بیان اینکه در شرایط شیوع کرونا همه آموزش‌ها تحت شعاع قرار گرفتند، گفت:  شیوع کرونا سبب آشنایی اجباری همه اقشار جامعه با آموزش‌های غیرحضوری شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم با اشاره به اینکه آموزش غیرحضوری معایب و مزایای مختلفی داشته است، تصریح کرد: اجرای آموزش‌ها به صورت همه‌گیر در همه زمان‌ها و برای همه افراد از مزایای آموز مجازی است اما امکان برگزاری این نوع آموزش برای همه رشته‌ها وجود ندارد.
وی یادآور شد: دانشگاه علمی و کاربردی با توجه به مجوزهایی که دریافت کرده است آموزش‌ها را به صورت حضوری اجرا می‌کند؛ زیرا با توجه به ویژگی‌های این دانشگاه مانند بومی بودن دانشجویان و عدم نیاز به محیط‌ های تجمعی مانند خوابگاه و سالن غذاخوری و کم جمعیت بودن کلاس‌ها به دلیل تنوع عناوین رشته‌ها امکان اجرای آموزش‌های حضوری وجود دارد.
نادری بابیان اینکه امیدواریم بتوانیم همه آموزش‌های را به صورت حضوری برگزار کنیم، افزود: برای اینکه دانشجویان در بخش مهارتی به خوبی آموزش ببینند بر آموزش‌های حضوری تأکید داریم و در صورت نیاز، آموزش‌های تکمیلی به صورت غیرحضوری می‌شوند.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا