۶۱ بازدید

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی قم در گفتگو با ایسنا:

رشته‌های بازار محور در مقاطع کاردانی و کارشناسی

ایسنا/قم رئیس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی قم گفت: ارائه رشته‌های بازار محور در مقاطع کاردانی و کارشناسی از ماموریت‌های دانشگاه علمی کاربردی طی یک سال اخیر بوده است.

محمد رستمی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی از سال 1389 فعالیت خود را در استان قم آغاز کرده است، اظهار کرد: به دلیل ماهیت دانشگاه جامع علمی کاربردی، ارائه آموزش‌های مهارت‌افزایی در کنار ارائه مدرک و همچنین ماموریت جهاد دانشگاهی در بحث ارائه آموزش‌های تخصصی و پیشرفته برای دانش آموختگان و دانشجویان، تمام برنامه‌ریزی‌ها مبنی بر این است که آموزش‌هایی که در حوزه اکادمیک ارائه می‌شود با مهارت‌افزایی دانشجویان همراه باشد.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر باتوجه به این نکته مهم، تلاش کردیم در بحث انتخاب رشته‌ها شاهد یک تحول باشیم، مطرح کرد: طی یک سال گذشته رشته‌هایی را اضافه کردیم که مبتنی بر نیاز بازار باشد تا دانشجویان حتی پیش از فارغ التحصیلی بتوانند فضای کاری خودشان را پیدا کرده و همزمان با تحصیل به درآمد برسند.

رئیس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی قم با اشاره به اینکه بیش‌تر این رشته‌های جدید در مقطع کاردانی بوده است، عنوان کرد: باتوجه به مشکلاتی که در حوزه اشتغال در سطح کشور داریم، مطالعات ما نشان داد که بیش‌ترین اشکال را در مقاطع کارشناسی و بالاتر داریم.

وی با بیان اینکه در اصل در بازار به تربیت تکنسین پرداختیم، خاطرنشان کرد: کارفرمایان نیز اشتیاق بیش‌تری به استفاده از این قشر دانشجو دارند چراکه هم از نظر پرداخت حقوق کم هزینه‌تر هستند و هم از توقعات دانشجویان این مقطع کم‌تر است.

رستمی با اشاره به اینکه در حوزه نگهداری و تعمیرات تجهیزات پزشکی و اتاق عمل دو رشته را اضافه کردیم و در مهرماه دانشجو می‌پذیریم، تصریح کرد: در نتیجه یکی از ماموریت‌های دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی در یک سال گذشته انتخاب رشته‌های بازار محور در مقطع کاردانی بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه تولید محتوا در فضای مجازی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است نیز دو رشته مدیریت محتوا در فضای مجازی و پشتیبانی وب سایت‌ها در فضای مجازی را اضافه کرده‌ایم، یادآور شد: امروز نیازمند مهندسین تولید و مدیریت محتوا در فضای مجازی هستیم چراکه تاکنون تمام افراد فعال در این حوزه به صورت تجربی این تکنیک را آموزش دیده‌اند.

رئیس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی قم با اشاره به اینکه در مقطع کارشناسی نیز مجوز این دو رشته را گرفته‌ایم، بیان کرد: این رشته‌ها در حال حاضر در بازار و در حوزه کسب و کارهای دیجیتال و کسب و کارهای مبتنی بر وب ظرفیت خوبی را دارند.

وی با بیان اینکه برنامه نویسی صفحات وب در مقطع کارشناسی اضافه شده است، ابراز کرد: افرادی که در حوزه آی تی رشته‌هایی را گذارنده‌اند نیز می‌توانند در ادامه مسیر تحصیلی خود به این رشته‌ها ورود پیدا کنند.

رستمی با اشاره به اینکه رشته مدیریت کسب و کار که یک رشته میان شغلی است را نیز در مقاطع کاردانی و کارشناسی از سال گذشته اضافه کرده‌ایم، اظهار داشت: از مهرماه سال 1400 دانشجویان در این رشته به تحصیل پرداخته‌اند.

وی با بیان اینکه در رشته‌هایی مانند حقوق، دستیاری قضایی و خدمات دفاتر قضایی نیز جذب دانشجو داریم، عنوان کرد: در راستای مهارت افزایی دانشجویان می‌توان به عقد قراردادهای علمی کاربردی با حوزه صنعت و کسب و کارها اشاره کرد.

رئیس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی قم با اشاره به اینکه نیت ما از این قراردادها استفاده از دانشجویان، اساتید و متخصصین با محوریت خود دانشگاه است، مطرح کرد: به طور خلاصه می‌توان گفت که دانشگاه علمی کاربردی شعار ارتباط میان صنعت و دانشگاه را به عرصه عمل و برده و آن را عملیاتی کرده است.

وی با بیان اینکه از ظرفیت دانشجویان توانمند در این راستا استفاده کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: تعدادی از دانشجویان دانشگاه نیز به عنوان همکار ما در مجموعه دانشگاه درحال فعالیت در راستای به ثمر رساندن پروژه‌های مختلف هستند.

رستمی با اشاره به اینکه در مسیری هستیم تا دانشگاه به مراکز دولتی در مسیر اهداف و پروژه‌ها خدمات ارائه کند، تصریح کرد: تضمین انجام این خدمات به بهترین شکل نیز بر عهده دانشگاه است.

وی با بیان اینکه مرکز نوآوری و شتاب دهی این مرکز نیز در یک سال گذشته با جدیت دنبال شده است، یادآور شد: با برگزاری رویدادهایی در موضوعات مختلف، هسته‌های نوآور را در مرکز مستقر کرده و تحت حمایت خودمان گرفتیم تا به محصول نهایی رسیده و وارد حوزه کسب و کار شوند.

رئیس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی قم افزود: در حال حاضر سه مرکز نوآور طراحی و بسته بندی در مرکز نوآوری دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاه قم فعالیت دارند.

گفتنی است، دانشگاه جامع علمی‌کاربردی یکی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلین بخش‌های متفاوت اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای دانش‌آموختگان مرکز آموزش که فاقد تجربه اجرایی هستند تشکیل و با بکارگیری و سازمان‌دهی امکانات، منابع مادی و انسانی دستگاه‌های اجرایی، نسبت به برگزاری دوره‌های آموزش علمی‌کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد اقدام می‌کند.

دانشگاه جامع علمی‌کاربردی از جمله متولیان ارائه آموزش های مهارتی است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره می‌شود. هدف این دانشگاه موجباتی است که مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیر دولتی را برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخش‌های متفاوت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است، فراهم نماید به شیوه‌ای که دانش‌آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آن‌ها محول می‌شود. دانش و مهارت لازم را کسب نمایند.

دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در مهر ۱۳۷۱ به تصویب شورای گسترش آموزش عالی تأسیس و با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلین بخش‌های متفاوت اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای دانش‌آموختگان از ۱۳۷۳ فعالیت خود را رسماً آغاز کرد.

این دانشگاه جامع مسئولیت برنامه‌ریزی، سازماندهی، پشتیبانی‌های کارشناسی، عملیاتی، اطلاعات و سیاست‌گذاری‌های کلان و نیز نظارت و ارزشیابی مراکز و مؤسسه‌های آموزش علمی‌کاربردی را بر عهده دارد. مراکز و مؤسسه‌های آموزش عالی علمی‌کاربردی زیر نظر دانشگاه، رکن اجرایی آموزش‌های علمی‌کاربردی و به قصد ارتقای دانش کار و ایجاد مهارت‌های متناسب با حوزه فعالیت شغلی افراد تأسیس شده است که به صورت دولتی، خصوصی و عمومی ارائه می شوند.

بالا