۲۴۶ بازدید

کتاب مسوولیت اجتماعی در سازمان‌ها نوشته‌ی محمد رستمی و اعظم نیکوکار با رویکرد تبیین مسوولیت پذیری و تشریح ضرورت ترویج این رفتار اجتماعی در سازمان‌ها به مرحله چاپ رسید.

به گزارش سایت مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی قم، محمد رستمی در آیین رونمایی از کتاب مسوولیت اجتماعی در سازمان‌ها با بیان این که امروزه سازمان‌ها در یک محیط دارای رقابت بالا، فعالیت می کنند که مشخصه آن‌ها تقاضای فزاینده از طرف جامعه است گفت: سازمان‌ها در این شرایط زمانی می‌توانند نقش خود را به درستی ایفا کنند که از نیروی انسانی توانمند و مسئولیت پذیر برخوردار باشند.
نویسنده کتاب مسوولیت اجتماعی در سازمان‌ها به تشریح عوامل ثروت‌آور پرداخت و گفت: امروزه مدیریت منابع انسانی عنوان سرمایه انسانی را به خود اختصاص داده است، به گونه‌ای که در دنیای پیشرفته صنعتی از میان سه عامل ثروت آور شامل: منابع طبیعی، منابع فیزیکی و منابع انسانی؛ بیشترین توجه، بهره دهی و سودآوری را منابع انسانی نصیب آنها کرده است. بدون تردید داشتن آینده پویا و توسعه یافته و ایستادگی اقتصادی در دنیای پر رقابت امروزی، نیازمند جذب و نگهداری نیروی انسانی کارآمد و توانمند است.
وی ادامه داد: امروزه همه کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه به اهمیت توانمند سازی بعنوان یکی از ضرورت‌های منابع انسانی در سازمان پی ‌برد‌‌ه‌اند. به این ترتیب اغلب کشورهای در حال توسعه به منظور اشاعه فرهنگ، نگرش ویژه به توانمند سازی و تعمیم بکارگیری فنون و روش‌های بهبود آن، اقدامات قابل توجهی انجام داده‌اند.
رستمی عدم استفاده کافی از منابع فکری، توان ذهنی و ظرفیت های بالقوه انسانی کارکنان را از مهم ترین چالش‌های مدیران حاضر در سازمان‌ها دانست و افزود: در اغلب سازمان‌ها از توانایی های کارکنان استفاده بهینه نمی شود و مدیران قادر نیستند ظرفیت بالقوه آنان را به کار گیرند؛ به عبارتی دیگر افراد، توان بروز خلّاقیت و ابتکار بیشتری در محیط سازمانی دارند اما به دلایلی از این قابلیت‌ها بهره برداری نمی شود.
وی با بیان این که مسوولیت پذیری سازمانی یک استراتژی مقابله‌ای برای پاسخگویی به نگرانی‌های اجتماعی، زیست محیطی و توسعه پایدار برای سازمان هاست، گفت: روند کسب و کارهای اخیر تاکید می‌کند که از سازمان‌ها انتظار می‌رود فراتر از سود محوری فعالیت کنند و افزایش رفاه جامعه را در اولویت قرار دهند؛ این بدان معنی است که بخش کسب و کار نباید فقط تابع تولید کالا و فراهم آوردن سود باشند بلکه باید فعالیت خود را حول  محور جامعه تنظیم کنند.
رییس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی قم ادامه داد: امروزه مسوولیت اجتماعی به مراتب فراتر از حوزه فعالیت و تأثیر خود در گذشته که “انسان دوستی” بود  گام می‌نهد. مسوولیت پذیری سازمانی در عرصه کسب و کار برای رسیدن به توسعه پایدار، در مورد ارائه راه حل‌های پیشگیرانه برای چالش‌های اجتماعی و زیست محیطی و عرصه هایی از این دست نقش و جایگاه خود را پیدا کرده است. مسئولیت پذیری سازمانی یک موضوع جدید نیست اما به نظر می‌رسد که افزایش علاقه در میان دانشگاهیان و دست اندرکاران آن به خاطر منفعت هایی که مسئولیت اجتماعی برای اقتصاد، جامعه و محیط زیست دارد تازه و جدید باشد.
اعظم نیکوکار دیگر نویسنده این کتاب نیز با بیان این که در مطالعات جدید این امر ثابت شده است که مسئولیت پذیری سازمانی به طور فزاینده‌ای از فرهنگ، جو و اقتصاد حاکم بر جامعه حمایت می‌کند، گفت: مسئولیت پذیری اجتماعی به معنای مجموعه وظایف و تعهداتی است که سازمان بایستی در جهت حفظ و مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند انجام دهد و تعهد و تکلیف مدیریتی به انجام کارهایی است که حافظ و ارتقا دهنده رفاه جامعه و علایق سازمان باشد.
نیکوکار مسوولیت پذیری اجتماعی را فهرستی طولانی از انتظارات اقتصادی، حقوقی، اخلاقی و دیگر انتظارات دانست که جامعه در یک زمان معین از آن سازمان‌ها دارد.
وی مسوولیت پذیری را امری بدیهی و قابل قبول و یکی از شاخص‌های رفتار شهروندی، در بین تمامی سازمانها و نظام‌های اجتماعی برشمرد و افزود: گرچه این مفهوم مسئولیت پذیری که از مفاهیم جدید عصر حاضر شناخته می‌شود، اما سبب شده سازمان‌ها و مدیران امروزی توجه خود را به نیازهای محیطی، مراجعان و مصرف کنندگان خدمات خود معطوف کنند و این هدف را در مأموریت‌ها و راهبردهای سازمانی خود به بهترین شکل ممکن مورد توجه قرار دهند، بطوری که دستیابی به این نوع رفتار در بین مجموعه‌ی نیروی انسانی این سازمانها از آرزوهای مدیران موفقیت محور به حساب می‌آید.
نویسنده کتاب کتاب مسوولیت اجتماعی در سازمان‌ها با تاکید بر این که رفتار مسئولانه از شاخصه‌های انسان سالم در هر جامعه‌ای به‌حساب می‌آید گفت: نظام آموزش‌وپرورش هم یکی از ارکان توسعه‌ی اجتماعی در جامعه به‌شمار می‌رود بنابراین یکی از اهداف بسیار مهم نظام آموزشی، توسعه‌ی مهارت‌های اجتماعی ازجمله مسئولیت‌پذیری اجتماعی است.
وی افزود: در واقع افزایش حس مسوولیت پذیری به ارتقای تعهد اجتماعی افراد در سازمان‌ها منجر خواهد شد، پایداری اجتماعی را به‌دنبال خواهد داشت و سلامت اجتماعی در بین افراد جامعه خصوصاً افراد تحصیل‌کرده، میزان سرمایه‌ی اجتماعی و دستیابی به اهداف توسعه‌ی پایدار در جامعه را افزایش خواهد داد.
اعظم نیکوکار با بیان این که نظام آموزشی به‌عنوان موتور محرکه‌ی تحولات اجتماعی با داشتن مسوولیت پذیری اجتماعی در قبال دانش‌آموزان و جامعه، نقش اساسی در ایجاد و گسترش فرهنگ پاسخگویی اجتماعی در جامعه خواهد داشت افزود: مسئولیت‌پذیری به عنوان رابطه‌ی بین فرد با دیگران و با سازمان و محیط اجتماعی بزرگتر، یکی از مفاهیم مطرح است که امروزه در سطح ملی و بین‌المللی اهمیت فزاینده‌ای کسب کرده و یک الزام و تعهد درونی از سوی فرد برای انجام فعالیت‌هایی است که بر عهده‌ی وی گذاشته می‌شود و ضرورت پرداختن بیش از پیش به این مقوله ضروری به نظر می‌رسد.
کتاب مسوولیت اجتماعی در سازمان‌ها در ۱۲۶ صفحه و با قیمت ۲۸۰,۰۰۰ ریال قابل تهیه است.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا